Zoveel mogelijk highlights van Londen in een dag

highlights van londen: tower of london en buckingham palace

Als je zoveel mogelijk highlights van Londen wil zien in nog geen vier dagen, zul je goed moeten plannen. Thuis had ik dus al een uitgebreid programma in elkaar gedraaid, dat ook nog eens geschikt was voor een kind van 9. Over onze eerste volle dag in Londen heb je al kunnen lezen: we brachten een bezoek aan de Warner Bros. Studio Tour: the Making of Harry Potter. Die avond gingen we ook nog naar Hamley’s, M&M World en de LEGO Store. Hoe we alles uit onze tweede volle dag haalden, vertel ik je in dit blog.

Tower of London

We beginnen de dag bij de Tower of London, niet te verwarren met Tower Bridge (wat ernaast ligt). Dit eeuwenoude complex ligt vlak bij ons hotel, waardoor we nog geen kwartier onderweg zijn met het openbaar vervoer. Ik heb het tijdslot 9.30 geboekt, om 9.45 uur staan we voor de poort en kunnen we vrijwel direct naar binnen.

Kanon en bewaker Tower of London

De Tower of London is een complex dat in de 11e eeuw al werd gebouwd en sindsdien dienst heeft gedaan als onder meer fort, koninklijk paleis, gevangenis en museum. Eenmaal binnen de muren lijkt het dan ook een soort stadje met allerlei verschillende stenen gebouwen. Het is een stuk groter dan het van de buitenkant lijkt, maar we hebben een eerste doel: de kroonjuwelen bekijken. Dankzij een tip in een handige facebookgroep weten we dat dit het eerste is waar je heen moet gaan, de rij wordt in de loop van de middag namelijk steeds langer en daar hebben we met de voorspelde hitte (32 graden) niet zo’n zin in.

Kroonjuwelen

We sluiten dus rond een uur of 10 aan bij de rij voor de kroonjuwelen. We hoeven nog niet zo lang te wachten, de rij loopt snel door. Niet veel later komen we in de ruimte waar het om draait. Lopende banden voeren ons uiteindelijk langs de vitrines met de pronkstukken: scepters, kronen en andere juwelen. We vinden dit zo fascinerend om te zien dat we via de zijkant teruglopen en de lopende band nog een keer nemen. Jammer genoeg mag je hier geen foto’s of video maken.

White Tower

Onze volgende stop is de White Tower, de grote kasteeltoren in het midden van het complex. Hier lopen we over verschillende verdiepingen vol eeuwenoude harnassen en wapens. Interessant om te zien, maar het hoogtepunt van de White Tower is voor ons de ‘Armoury in Action Exhibition’. De naam zegt het al: kinderen kunnen hier ‘wapens’ uittesten: een kanon afschieten, zwaardvechten, boogschieten, met een geweer schieten – maar dan alles via schermen. Dit interactieve gedeelte valt goed in de smaak.

Interactieve gallerij The White Thower

Hierna gaan we naar de tentoonstelling over gemartelde gevangenen, maken we een wandeling over de hoge muren rondom het complex, en bezoeken we de Bloody Tower. Rond een uur of 13.00 verlaten we de Tower of Londen. We hebben voor ons gevoel het meeste tegen die tijd wel gezien, al is het zeker een van de highlights van Londen.

Wandeling over battlements van Tower of London

Wonderlab

Op naar de andere kant van Londen. Met het openbaar vervoer gaan we naar het Science Museum. Ik heb voor 14.30 uur Wonderlab geboekt, een interactieve tentoonstelling speciaal voor kinderen. De toegang tot het Science Museum is gratis, voor Wonderlab moet je bijbetalen. Voor ons tijdslot aan de beurt is, kijken we nog rond in het museum. Een van de hallen hangt vol vliegtuigen en vliegtuigmotoren, na hier een rondje te hebben gelopen gaan we Wonderlab in.

Sterrenhemel en lichtgevende bol in Wonderlab

Wonderlab is vergelijkbaar met wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam. Kinderen kunnen allerlei proefjes doen en de hele dag worden er demonstraties en wetenschapsshows gegeven. Dat laatste hebben we voornamelijk links laten liggen door de taalbarrière, maar ook zonder de shows kun je hier uren doorbrengen.

Zeven zones

Er zijn zeven verschillende zones, allemaal met een thema. Zo heb je een lichtzone, een elektriciteitszone, een ruimtezone en een materiezone. De dingen die je in elk zone kunt zien en doen, hebben allemaal te maken met die thema’s te maken. Arjan heeft het urenlang druk met alle proefjes en experimenten. We zijn eerder in Nemo geweest maar het is hier helemaal anders, misschien zelfs wel leuker. Na ruim 2,5 uur moeten we er echt vandoor omdat we pannenkoeken gaan eten bij My Old Dutch Pancakes, maar we hadden hier anders zo nog 2,5 uur kunnen blijven.

Proefjes in Wonderlab, Science Museum
In Wonderlab ben je uren zoet

Bustour See London By Night

Na Wonderlab eten we dus pannenkoeken, om vervolgens de metro te pakken naar onze volgende en laatste stop van de dag. We zijn inmiddels behoorlijk moe, maar gelukkig kunnen we tijdens de laatste activiteit zitten. We gaan namelijk een bustour doen door Londen van anderhalf uur, met See London By Night. Deze tour vertrekt op meerdere tijdstippen vanaf Green Park, ik heb voor acht uur geboekt.

We zijn wat vroeg en daarom lopen we eerst even de andere kant op. Het is vanaf het metrostation namelijk tien minuutjes lopen naar Buckingham Palace. Na wat fotootjes kunnen we die ook weer toevoegen aan de highlights van Londen die we gezien hebben deze trip. Om kwart voor acht zijn we bij de bushalte. De gele bus staat daar al voor ons klaar. We blijken precies op tijd te zijn: we kunnen nog net goede plekken bovenin de bus scoren.

gele bus van See London by Night langs highlights van Londen

Al gauw begint onze tour. Een gids geeft uitgebreid commentaar wat door speakers te horen is. Het zijn leuke weetjes en grappige feitjes, waarvan ik af en toe iets probeer te vertalen, maar ook zonder het commentaar te begrijpen is er genoeg te zien. We rijden een route langs ontzettend veel highlights van Londen: van Hyde Park en Buckingham Palace (in de verte) tot Westminster Abbey en de London Eye. Ook zien we voor het eerst tijdens onze reis de Big Ben, waar we vlak langs rijden.

Kaart met route van bustour langs hightlights van Londen
De route van See London By Night

In het donker

In het begin van de rit is het nog licht, maar het begint al snel donkerder te worden. Als de schemering valt, zien we steeds meer van de lichten van de stad. Dat is al een geweldig gezicht, maar het wordt nog beter als het op het einde echt donker is. Hoogtepunten zijn toch echt wel de felgekleurde lichten van London Eye, en Tower Bridge – waar we onderdoor rijden.

De tour van See London By Night is heel erg uitgebreid. Het gaat langs veel populaire highlights van Londen en het is, zeker met een kind op sleeptouw, een stuk minder vermoeiend dan als je dit allemaal lopend zou moeten doen. Dat is ook waarom ik niet voor een hop on hop off-bus ben gegaan: hier kun je lekker blijven zitten en vanuit de bus krijg je een goed eerste beeld van deze stad. Het stukje in het donker is daarin echt een bonus. Je kunt de tours ook helemaal in het donker doen, maar in ons drukke schema was dit wel laat genoeg. 😉

Londen in het donker

Rond 21.30 uur stappen we uit en volgt de reis terug naar ons hotel. Het is bijna half 11 als Arjan eindelijk in bed ligt. We hebben een hele lange, drukke dag gehad, maar wel een hele leuke. Onze korte tijd in Londen hebben we goed benut door heel wat dingen af te gaan.